Myllerteckningen tar form
Vad är detta för kladd kanske du tänker! Men lite längre ner ser du ett resultat som innehåller massor av tankar och idéer, som i detta fall visar ett ingenjörsföretags kunder och uppdrag.
Du har säkert stött på den här typen av bilder förr och på LAJ illustration har vi producerat Myllerbilder i över 30 år, och det är lika kul varje gång :).
Marknadsföring i form av humor
Att förmedla innehåll med hjälp av humor är ofta (alltid) en succé men för att få till detta krävs en hel del grundläggande förarbete och idékläckande. Inför just det här uppdraget intervjuade Lars Ahlberg ett 40-tal ingengörer från Camatec, för att få höra om deras projekt m.m. Därefter påbörjas ideárbetet.
Att göra bilden betraktningsvärd är viktigt. En bild som inte berättar en story utan bara är en massa saker travade på varandra är rätt ointressant. Därför är det väldigt viktigt att hitta berättelsen i bilden.
Detaljerna är viktiga. Att få till karaktärer på allt från utformning av en näsa på en gubbe till regalskeppet Vasas akter som finns med på denna myllerbild, är en utmaning.
Bilder av detta slag är lätt att fastna vid när man tar en närmare titt, vilket också behövs för att inte bara mötas av ett myller – där av begreppet ”myllerbild”. Vi har lagt till bilderna i 4k till dig här så du kan klicka på bilderna för att zooma in flera gånger.
Dra i reglaget horisontellt för att se stegen mellan ”grovskiss och grovskiss”.
Slutresultat av färglagd myllerbild – grund till företags marknadsföring
Här ser vi alltså det slutgiltiga resultatet i och med färgläggningen. Numer skapar vi allt digitalt, men innan vår omställning till det digitala flödet skapade vi allt på klassiskt vis med papper, tuschpenna var på färgläggning i regel utfördes med akvarell eller akrylfärger – både med pensel och färgpennor. Den bild vi visat här ligger till grund för ett helt företags marknadsföring och handlar i detta fall om ingenjörsföretaget Camatec – kika deras profil här
Jämför teckning mot färgläggning
Dra reglaget horisontellt för att se skillnad mellan det tecknade och färglagda resultatet.
Myllerbilden till Camatec i konkret marknadsföring
Bilfoliering med myllerbilden på en Tesla
Foliering på buss med myllerbilden i samband med rekrytering
Se fler exempel på Myllerbilder här dock ej högupplösta som på denna sida.